Obertes les visites del 2011

Visites guiades per a grups tots els dimarts de 10 a 13 hores. Altres dies concertar telefònicament al 971 829233 o al correu electrònic info@fundaciolliterascardaix.org
Can Cardaix. Un casal senyorial per visitar El poble d’Artà està situat a una de les zones més privilegiades de Mallorca. Conserva un important patrimoni cultural, històric i arquitectònic, i el fet de no haver rebut directament l’impacte del turisme de masses li ha permès mantenir les seves tradicions i preservar l’ambient característic de poble mediterrani, hospitalari i vital. En ple barri antic es troba Can Cardaix que, documentat des de temps enrere, és un dels casals més ben conservats de la zona. És una casa típica del senyoriu mallorquí. Com altres que hi ha al poble, aquests edificis eren la posada dels senyors a la vila, que en moltes ocasions tenien la casa principal a la Ciutat o al camp. Moltes d’aquestes cases tenen l’escut de la família damunt el portal principal, com és en el cas de Can Cardaix. Està estructurada en quatre plantes: soterrani, planta baixa, pis noble i porxo. La façana principal dóna a un carrer antic i cèntric, com és el de Rafel Blanes, i crida l'atenció per la seva originalitat: té una ornamentació pictòrica que dibuixa en negatiu columnes dòriques i arcs de mig punt que recorren la façana, donant un efecte de trompe l'oeil. L'altra façana mira a la plaça de l’Ajuntament i destaca per la simetria, l'austeritat i la repetició d'elements. Des d'aquí s'entra a la clastra, que dóna entrada a la Fundació i a la cafeteria.

La darrera reforma important que s'hi va fer va ser l'any 1811 i, des de llavors, la casa s'ha mantengut en el seu estat original. A dins Can Cardaix es pot veure la decoració i el mobiliari original, amb pintures, mobles i objectes de diverses èpoques, donant així una visió de com vivien els senyors a un poble de Mallorca abans de l'arribada del turisme. A les diverses estances hi trobam una mescla d'estils, des

de mobles d'estil modernista, passant per pintures barroques i arribant a l'art contemporani, conseqüència del pas del temps i de les reformes que els propietaris han fet al llarg dels anys. Les visites seran guiades, a horaris concertats.