Els "Esquizos "de Madrid al Reina Sofía

Els Esquizos de Madrid arriben al Reina Sofia

El Museu Nacional Centre d'art Reina Sofia (Madrid) acull la primera exposició retrospectiva dels artistes figuratius madrilenys dels anys 70, coneguts com "els Esquizos de Madrid". La mostra proposa un itinerari que revisa el context de creació i desenvolupament del grup artístic, emmarcant-lo en els últims anys del franquisme, en una línia temporal que s'inicia el 1970 i finalitza el 1985. A més de les obres més importants d'aquest col·lectiu, l'exposició també presenta materials documentals com a pel·lícules, objectes, revistes, etc., a tot això amb l'objectiu de contextualitzar el grup en el panorama artístic, cultural i social de l'època.

Batejats pel grup de pintors barceloní Trama, "els Esquizos de Madrid" van protagonitzar una etapa importantíssima dins de l'art espanyol postavantguardista del passat segle XX. Malgrat no arrecerar-se sota un manifest, l'afinitat quant a codis, poètica i estil de vida els va fer consolidar-se com un col·lectiu que va apostar per la pintura figurativa en un moment en què en el panorama artístic espanyol triomfaven l'abstracció i els nous llenguatges. Els artistes que s'adscriuen a la Figuració Madrilenya són, entre d'altres, Carlos Alcolea, Chema Cobo, Luis Gordillo, Guillermo Pérez Villalta, Manolo Quejido o Javier Utray, molts d'ells encara en actiu. Les obres d'aquests autors mostren influències cosmopolites i interdisciplinàries, des de l'art pop anglès i americà o la cultura del còmic, fins a Duchamp, David Bowie o Roxy Music. Col·lectiu singular, "els Esquizos de Madrid" van defensar un art en el qual confluís el conceptual i el polític, proper al popular però culte i irònic alhora i, sempre vinculat a l'experimentació.

Per fi un recorregut per la història de la Figuració Madrilenya

En "Els Esquizos de Madrid. Figuració Madrilenya dels 70" una primera sala introdueix al visitant perquè conegui els referents artístics i culturals que van influir al grup i que van ajudar a constituir la seva estètica i ideari. A aquesta introducció li segueixen cinc sales en les quals es mostren les produccions més rellevants del col·lectiu agrupades segons el període en què van ser creades, des dels inicis fins a la disgregació, mostrant els aspectes convergents i els nous camins artístics que cada integrant va acabar prenent.